neděle 8. března 2015

Černobílý svět

Follow my blog with Bloglovin

Knihu Černobílý svět od Kathryn Stockettové jsem chtěla přečíst už nejméně rok, a to od doby, kdy jsem viděla stejnojmenný film natočený podle této knihy. A protože mám pocit, že knižní předlohy bývají daleko povedenější než podle nich natočené filmy, tušila jsem, že u mě bude mít kniha Černobílý svět úspěch.

Děj tohoto společenského románu se odehrává v americkém státě Mississippi v 60. letech 20. století v prostředí malého města Jackson, kde vedle sebe žije střední vrstva bílých rodin a vrstva chudých černochů, kteří za velmi špatných podmínek pracují zejména pro bílé zaměstnavatele. Příběh vypráví tři ženy – Skeeter, mladá bílá žena, která se právě do Jacksonu vrátila po absolvování univerzity a která je odlišná od svých vrstevnic, není vdaná ani zasnoubená a místo pořádání dýchánků a shánění manžela se chce stát novinářkou či spisovatelkou a začne se zajímat o životní podmínky barevných hospodyň a jejich rodin, Aibileen, barevnou hospodyní, která tiše, avšak s určitou hořkostí nese z dnešního pohledu ponižující zacházení svých zaměstnavatelů a jejich známých, např. boj za oddělené záchody pro barevné a bílé z údajných hygienických důvodů. Třetí vypravěčkou je Minny, prostořeká barevná hospodyně, která se kromě rasové diskriminace potýká i s domácím násilím ze strany svého manžela. Ocitáme se v prostředí konzervativního státu, kde boj za lidská práva či rasovou rovnoprávnost je i životu nebezpečný, ti, kdo by se odvážili proti zavedeným konvencím vystoupit, riskují fyzické násilí, ztrátu zaměstnání a vyloučení ze společnosti. I přes tato rizika se však najdou odvážní lidé, kteří se rozhodnou proti nastaveným společenským hranicím bojovat – a jsou to zejména ti nejvíce zranitelní, barevné ženy. 

Ač se kniha zabývá velice vážnými tématy jako rasová a genderová diskriminace, pokrytectví či společenské konvence, je velmi čtivá, poutavá a naprosto mě pohltila. Proto u mě získává 5 hvězdiček z pěti. 

1 komentář:

  1. Černobílý svět mi zdobí knihovnu už poměrně dlouho, ale ještě jsem se ke knize nedostala, ale doufám, že brzy se mi to podaří v rámci Čtenářské výzvy :D

    OdpovědětVymazat